…Og hvad laver en karruselkonge i øvrigt egentlig?

Under den nyligt overstÃ¥ede ferie viste det sig, at vi ikke rigtigt havde noget musik med til at høre pÃ¥ de mange lange køreture (ingen cd’er med og min iPod-radio-dims gik ikke rigtigt igennem…). Og de lokale radiostationer gik ikke særligt godt igennem i det bjergfyldte landskab.

Heldigvis lÃ¥ der i huset, vi havde lÃ¥nt, en cd-mappe, som vi Ã¥bnede med stor forventning. Den indeholdt tre cd’er med klassisk musik (ikke lige køremusik i min bog!) og sÃ¥ en, der hed “Dansk Musik”. SÃ¥ den blev det!

Og man finder hurtigt sine yndlige på sådan en skive. Derfor har vi hørt fire numre urimeligt mange gange i løbet af de sidste to uger:

  • Henning Stærk: Small Town, Saturday Night
  • Sko/Torp: On a Long Lonely Night
  • Michael Learns to Rock: The Actor
  • Gnags: Mr. Swing King

Og selvom man aner en socialrealistisk skildring af livet i provinsen hos Henning Stærk, selvom Søren Sko på en mærkelig facon både er sørgmodig, selvfed og lidt glad, og selvom Sasha Richters engelske udtale virkelig er en kunst i sig selv, så er det Mr. Swing King der er mest interessant på det lyriske plan. Det er virkelig fascinerende, hvad Peter A.G. har krænget ud af sig selv i en eller anden kurvandsrus.

Lad os prøve at kigge på første vers:

Fryden når vi ride ride ranke
Oppe på loftet af møllerens hus
Vi fløj til himmels og faldt ned i et hul med et sus
Fløj igennem luften på en sommerdag
Karruselkongen Mr. Swing King
Daddy stod i midten og husked alt fra dengang han selv var dreng

Der er afgjort et barndomstema pÃ¥ spil i de første tre linjer. Men man undres: Hvad er det for et hul, de faldt ned i? Derudover mÃ¥ “Fryden nÃ¥r vi ride ride ranke” være en af de mest mærkværdige Ã¥bningslinjer til en popsang. Derefter introduceres karrusel-temaet, som gÃ¥r igen i det absolut fængende omkvæd:

Karruselkongen – Mr. Swing King
Velkommen Mr. Swing King

Tanke har dog strejfet mig, om ikke “karruselkongen” blot er valgt fordi det i Peter A.G.’s mund rimer sÃ¥ smart pÃ¥ “velkommen”. I det hele taget stiger mistanken i løbet af sangen, om ikke teksten i virkeligheden bestÃ¥r af smÃ¥bidder, der hver for sig lyder fikse og finurlige, men sammen bare lyder rodet. Lad os derfor kigge pÃ¥ andet vers:

NÃ¥r alting snerper sammen og blir cool og cash
NÃ¥r alt bliver business og noget for noget
SÃ¥ væk mig med jeg ved ikke hvad, kammerat, men vi finder pÃ¥’et
Et steady blik i øjet når det flimrer ud
En hånd i tågen, når alting blir tåget
Væk mig med et nip af det som fugle får pip af og sådan noget

Efter lidt poetisk kritik af kapitalismen – det kommer man vist ikke uden om hos Gnags – gÃ¥r det op for lytteren, at Peter A.G. (eller mÃ¥ske bare “fortælleren”?) gerne vil vækkes – han sover eller drømmer Ã¥benbart. MÃ¥ske ligger det i forlængelse af barndomstemaet, men det er sikkert bare mit forsøg pÃ¥ at skabe sammenhæng. Under alle omstændigheder har det ikke meget med karruselkonger at gøre, tror jeg. Det er heller ikke til at sige, om det er kapitalismen, der fÃ¥r det til at flimre ud for Peter A.G. (ikke usandsynligt) eller karruselkongen, der er omtÃ¥get i anden del af verset. Det sidste lyder jo plausibelt, men betyder samtidig, at kapitalismen mÃ¥ være karrusellen, mens Peter A.G. er karruselkongen (som vel at mærke bliver omtÃ¥get og skal vækkes!).

Man bør dog ikke lægge sig fast på en bestemt fortolkning allerede. For efter endnu et omkvæd kommer det psykedeliske C-stykke, som vi skynder os at bringe:

Ta’ toget fra den dybe brønd
Elektrisk sporskift og bomme rejser sig og blinker
Lidt á la H.C. Andersen
Og papmachebjerge
Og underlige dværge
Står og vinker
Og selv de største mænd bli’r lisom børn igen…

Ja, man troede lige, man havde grejet den, og sÃ¥ melder der sig flere spørgsmÃ¥l igen: Hvad er det for et tog, man kan tage nede i en brønd? Og hvordan kan bomme (og muligvis ogsÃ¥ elektriske sporskift) blinke “lidt á la H.C. Andersen”? Og hvad er det for noget papmachebjerge og underlige dværge (igen et fint, fikst rim i sig selv – det mÃ¥ man give ham!).

Er det drømmemotivet fra forrige vers, der fortsættes? Det passer ikke umiddelbart med kapitalismen som drømmetilstanden, vel? Næh, snarere mÃ¥ man formode at det er et helt andet tema (“vanvid”?), der introduceres, omend den sidste linje antyder, at vi skal trække trÃ¥de til de indledende barndomsbilleder.

Jeg tror aldrig helt, vi bliver kloge på den sang. I stedet slutter vi af med en video af netop Peter A.G., der er med i et kinesisk tv-program, hvor han får høretelefoner på og skal synge de kinesiske sange, han hører, hvorefter nogle kinesere skal gætte sangene (og her troede man kun det var Michael Learns to Rock og Pretty Maids, der slog igennem i Østen). Afslutningsvis mimes der til netop Mr. Swing King. Enjoy!

[youtube]h9JpuVpAdOc[/youtube]

Relateret: Granns.net går tæt på DJ Alligators tekster

Også relateret: De 20 dårligste danske sange nogensinde

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *