(Et blogindlæg om) en anmeldelse af en anmeldelse af en anmeldelse…

Filmmagasinet Ekko har i seneste nummer (som jeg desværre ikke har læst. Og som ikke kan findes på nettet) sat nogle filmbranchefolk til at anmelde filmanmeldere.

Og branchefolkene er ikke mindre kritiske end anmelderne plejer at være – tværtimod. Eksempelvis fÃ¥r bÃ¥de Christian Monggard fra Information og Per Juul Carlsen fra Filmland pÃ¥ DR kun 3 ud af 6 stjerner.

Det synes de selvfølgelig begge er dybt uretfærdigt. Og de følger sig misforstået. Det kan man læse sig til, for de blogger begge to for deres respektive medier.

Monggard betvivler at de fleste anmeldere ikke netop prøver at opfylde de krav, som branchefolkene mener de i højere grad bør leve op til. Og det lyder rigtigt. Han pointerer ogsÃ¥, at branchefolkene vel ogsÃ¥ har et bestemt – og noget andet end anmeldernes – stÃ¥sted som grundlag for deres vurderinger. Igen er jeg enig – der er vel en Ã¥rsag til, at det netop er semiakademiske “super-filmseere”, der anmelder – de har en anden involvering i mediet end ex instruktørens, der nok er mere følelsesmæssig og teknisk.

Juul Carlsen svarer igen med en slags gen-anmeldelse (formet som et “interview med mig selv”). Og kritiserer netop ogsÃ¥ det, at filmfolkene forventer en eller anden form for saglig gennemgang af alle film efter nogle bestemte kriterier.

Men begge to indrømmer de ogsÃ¥, at det sætter deres virke i perspektiv at rollerne bliver byttet om. Jeg tror at man som filmanmelder nogen gange kan glemme, at der er mennesker, der har brugt nogle gange flere Ã¥r pÃ¥ at skabe det, man kan gøre kort proces med i sin anmeldelse. Men den kynisme er vel egentlig ogsÃ¥ nødvendig…

Historien sætter ogsÃ¥ nogle tanker i gang hos mig. For hvad er de gode anmeldelse egentlig? Særligt nÃ¥r nu alle og enhver kan skrive deres mening om alt mellem himmel og jord pÃ¥ deres egen blog…

Er det eksempelvis godt, hvis anmeldelsen i sig selv har en vis “litterær” kvalitet – eller skal den snarere være nøgtern og indeholde de samme elementer hver gang? Branchefolkene efterlyser eksempelvis at ting som det visuelle og teknisk skal have mere plads, og at anmeldelsen skal fokusere pÃ¥, hvad filmen vil tilskueren.

Men efter min mening giver det mening at tilrettelægge anmeldelsen efter filmen. Som Monggard skriver, er der altså bare nogle film, der indbyder mere til at blive tolket på end andre.

Derudover synes jeg netop at det – paradoksalt nok – er blevet endnu vigtigere, at anmelderen bruger sig selv i anmeldelsen og ikke kun forsøger at beskrive og vurdere filmen “objektivt” og komme hele vejen rundt om den. De fleste har vel nogle bestemte anmeldere, de helst “følger” og efterhÃ¥nden lærer at kende – og dermed ogsÃ¥ stoler pÃ¥ kan fremhæve netop det, der gør en film god eller dÃ¥rlig?

Bonusinfo: Du kan ogsÃ¥ selv blive kritiker. NatFilm søger filmentusiaster, der vil være jurymedlemmer til uddelingen af Kritikerprisen (ja, sjovt at den hedder kritikerprisen, nÃ¥r det nu ikke er (professionelle) kritikere, der uddeler den…).

Bonusspørgsmål: Gad vide hvad Monggard og Juul Carlsen havde fået på Grann-skalaen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *